BUKTI ISLAM BERTAPAK KUAT DALAM PERKEMBANGAN ISLAM DI MALAYSIA

Rabu, 14 Oktober 2009




















Ramai di kalangan ahli sejarah baik dari luar dan dalam Malaysia berpendapat bahawa Batu Bersurat Terengganu hanya merupakan tanda awal Islam mula bertapak di Malaysia dan hanya merupakan tunasnya sahaja. Ramai yang meletakkan Melaka sebagai tanda permulaan yang kukuh di mana Islam di perkembangkan di seluruh jagat Malaysia atau di kenali sebagai Tanah Melayu ketika itu.


‘......Dakwaan setengah ahli sejarah yang mengatakan bahawa penyebaran agama Islam yang pertama bermula di Terengganu melalui negeri China berdasarkan sebuah batu bertulis yang dijumpai di negeri itu membuktikan bahawa sekumpulan orang Islam telah mendiami di Terengganu dalam tahun 702 Hijrah (1303 M), ini tidak dapat diterima, kerana kedudukan Islam di Terengganu pada masa itu tidak kukuh untuk berkembang ke negeri-negeri lain di Tanah Melayu. Apa lagi pelopor pertamanya ialah ahli perniagaan dan panglima perang Cina yang beragama Islam sahaja, tidak dari pembesar-pembesar negara sebagaimana di Melaka. Lebih-lebih lagi tidak ada bukti yang menunjukkan bahawa pemerintah negeri Terengganu sendiri di waktu itu mengambil anisiatif yang tegas dalam penyebaran agama Islam, ataupun sekurang-kurangnya memeluk agama Islam........’ (Catatan Haji Dusuki Haji Ahmad – Ikhtisar Perkembangan Islam)



Ramai juga yang berprasangka bahawa Batu Bersurat telah di bawa dari negara lain seperti dari China dan juga dari tempat-tempat yang lain. Ini di ragui ketepatan pendapatnya kerana kenyataan Batu Bersurat itu sendiri yang menyebutkan perkataan negeri ‘Terengganu’ menunjukkan bahawa ianya di karang di bumi Terengganu dan bukannya di bawa dari luar.



0 ulasan:

 
Sejarah Batu Bersurat Terengganu - by Templates para novo blogger - Tested by Blogger Styles